UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V první polovině osmdesátých let se na západním pobřeží Spojených států počala formovat podivuhodná a do té doby na tomto území nevídaná metalová scéna. Šlo o kapely, které se snažily dotáhnout výraz jejich tehdejších britských vzorů (VENOM, IRON MAIDEN, JUDAS PRIEST, DIAMOND HEAD, ANGEL WITCH či SAXON) k větší rychlosti, extrémnosti a celkovému nasazení. Těmto mladým souborům se už řádně protivila veškerá nafoukaná produkce tehdejší zámořské rockové smetánky (VAN HALEN, JOURNEY, FOREIGNER), stejně jako nadpřirozené cukrkandlové pózy mladých glam rockových princů (MOTLEY CRUE, DOKKEN, RATT). Byla to nová, divoká sorta hudebních adolescentů obdivujících dění na ostrovech (N. W. O. B. H. M.), která šla především po opravdovosti. Nějaká cinkrlátka a pózy u nich neměly místo, naopak touha po nespoutanosti, přirozenosti a surovém vyřvání reality byla na prvním místě. Hudebnímu stylu těchto skupin se o něco později začalo svorně říkat thrash metal. Ale nepředbíhejme, všechno po pořádku. Některé formace sídlily v údolí andělů (DARK ANGEL, SLAYER), jiným se stala domovem Bay Area, oblast okolo zátoky oddělují překrásné San Francisco od Oaklandu a všechny svorně obdivovaly nekompromisní metalový sound uznávané britské oceli. Mezi první a nejvýznamnější představitele tzv. „Bay Area scény“ patřili také EXODUS. Skupina, kde nějaký rok působil také Kirk Hammett. Tomu však METALLICA hodila laso už v roce 1983 ve snaze zacelit volné místo sólového kytaristy po nespolehlivém Davu Mustaineovi a tak Kirk není ke slyšením na žádném z později vzniklých alb EXODUS. Náhradou na postu kytaristy se brzy stal riffmistr Rick Hunolt, který spolu se šéfem Garym Holtem v průběhu osmdesátých let vytvořil obávaný kytarový „H-team“. Poslední kosmetickou úpravou bylo nahrazení baskytaristy Geoffa Andrewse lepším Robem McKillopem a mohlo se s prověřeným materiálem (časté koncertování v letech 1983-84) naběhnout do studia, kde pod dohledem Marka Whitakera vznikl milník ranného thrash metalu, album zbrocené krví dvou siamských dvojčat – „Bonded By Blood“.
Úvod v podobě hřmění motorů právě přelétávajících amerických stíhaček jakoby signalizoval schylující se válečnou hrozbu – titulní skladba je lahůdkovou ukázkou speed/thrash metalového kvapíku. Ostré tempo, vodící kytarové laufy, bleskurychlá sóla. Co upoutá je punkově řvaný projev nevzhledného chuligána Paula Balloffa, který byl na hony vzdálen všeobecně přijímaným výrazům jiných rockových či metalových pěvců tehdejší doby. Tento pořízek, který se už tenkrát potýkal se značnými problémy s alkoholem (což se mu později stalo osudným, zemřel v roce 2001), právě na debutové desce zaznamenal jako na jediném studiovém albu EXODUS (v roce 1986 byl nahrazen stejně nekonformním Stevem „Zetro“ Souzou, který k EXODUS přešel z kapely LEGACY, přímého předchůdce famózních TESTAMENT) svůj nenapodobitelný štěkot. Další rychlý sprint – druhou „Exodus“ – střídá panoramatická riffořežba „And Then There Were None“, po které přichází stěžejní okamžik celého alba – skladba „A Lesson In Violence“. Pozorně sledujte kytarová sóla, která jakoby oznamovala příchod apokalypsy. Tento pomník thrash metalové razance i po těch dvaceti letech zkrátka nezestárl, neuvěřitelně nabušená skladba i dnes nepůsobí vůbec pateticky a zobrazuje to nejlepší z dávného metalového pravěku poloviny osmdesátých let. Je toho hodně, co mají společného debut EXODUS „Bonded By Blood“ třeba se slavnou deskou METALLICY „Ride The Lightning“ a nejvíc je to zřejmé na originálním, mírně „nahallovaném zvuku“, který působí jakoby prostorově, panoramaticky a velkolepě. Jsou zde další lahůdky – hymnus „Metal Command“ s náznaky melodického popěvku či legendární „Piranha“, opatřená, tak jako ostatně celé album, mistrovskou kytarovou řežbou.
Přestože třeba pozdější alba jako „Fabulous Disaster“ (89) nebo jeho „dvojník“, Johnem Tempestou nabubnovaný „Impact Is Imminent“ (1990), či úspěšný come-back po dvanácti letech spánku „Tempo Of The Damned“ (2004) se EXODUS také povedla, považuji debutové „Bonded By Blood“ (1985) za nedostižný pomník stylu a ukázku základní abecedy thrash metalu z Bay Area. Vrcholné dílko kytarového „H-teamu“ a EXODUS vůbec.
Jeden z nejoslavovanějších pomníků období úsvitu thrash metalového žánru. Dokonalá lekce násilí.
Paul Baloff
- vokál
Gary Holt
- kytara
Rick Hunolt
- kytara
Rob McKillop
- basová kytara
Tom Hunting
- bicí
1. Bonded By Blood
2. Exodus
3. And Then There Were None
4. A Lesson In Violence
5. Metal Command
6. Piranha
7. No Love
8. Deliver Us To Evil
9. Strike Of The Beast
Exhibit B: The Human Condition (2010)
Let There Be Blood (2008)
The Atrocity Exhibition: Exhibit A (2007)
Shovel Headed Kill Machine (2005)
Tempo Of The Damned (2004)
Another Lesson In Violence (Live) (1997)
Force of Habit (1992)
Lessions In Violence (kompilace) (1992)
Good Friendly Violent Fun (Live) (1991)
Impact Is Imminent (1990)
Fabulous Disaster (1989)
Pleasures Of The Flesh (1987)
Bonded By Blood (1985)
Datum vydání: Pátek, 5. dubna 1985
Vydavatel: Combat / Torrid
Stopáž: 40:55
Produkce: Mark Whitaker
Skvělý debut a pro mě nejlepší CD od Exodus.
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.